Copernicus-ohjelman ilmakehän seurantapalvelu helpottaa siitepölylle allergisten elämää

Keskiviikkona 3. toukokuuta 2017 — Koivun, oliivin ja heinän siitepölypitoisuuksien ennusteet on lisätty kansainvälisen Copernicus-ohjelman ilmakehän seurantapalveluun (CAMS). Tämä on ensimmäinen askel kohti allergikoille hyödyllisiä jatkojalostussovelluksia, kuten räätälöityjä oire-ennusteita siitepölyille herkistyneille henkilöille.

Kuten monet ovat jo huomanneet, on siitepölykausi jälleen alkanut. Noin joka neljäs eurooppalainen kärsii jonkin asteisesta siitepöly-yliherkkyydestä, jonka oireet vaihtelevat nenän ärsytyksestä silmien kutinaan. Oireet voivat olla niin vakavia, että ne aiheuttavat työkyvyttömyyttä.

Allergia on hyvin nopea reaktio. Altistuminen voi johtaa havaittaviin oireisiin jo muutamassa minuutissa. Vaikka lääkkeistä onkin apua, ne ovat tehokkaimmillaan silloin, kun ne on otettu ennakoivasti muutamia päiviä ennen altistumista sen sijaan, että niillä hoidettaisiin jo alkaneita oireita.

Itse siitepölykausi riippuu säästä. Se voi säätilasta riippuen alkaa tavallista aikaisemmin tai myöhemmin. Myös sade tai kylmä jakso voi keskeyttää siitepölykauden. Kyseessä onkin hyvin dynaaminen prosessi, jossa siitepölyn runsaus vaihtelee päivittäin ja jopa tunnista toiseen.

Tämän vuoksi luotettavat ennusteet ovat tärkeitä. Niiden merkitystä lisää se, että siitepöly saattaa olla peräisin jopa toisesta maasta. Tuulet voivat puhaltaa allergeenejä helposti pitkiäkin matkoja ja tietenkin myös valtionrajojen yli.

Siitepöly voi lentää 500–1 000 kilometriä tai tuulista riippuen kauemmaksikin, mikä tarkoittaa sitä, että Keski-Saksasta Etelä-Suomeen ei ole pitkäkään matka,

toteaa Mikhail Sofiev, Suomen Ilmatieteen laitoksen CAMS-siitepölytuotteiden kehittämisestä vastaava johtava tutkija.

Sama voi tapahtua myös toiseen suuntaan. Voimme havainnoida siitepölyn kulkeutumista Suomesta myöhään keväällä kohti Eurooppaa, jossa siitepölykausi on jo päättynyt.

Euroopan allergeeniverkosto EAN kokoaa siitepölykeräimillä tehtyjä havaintoja eri puolilta Eurooppaa. Kyseessä on yksityisesti johdettu verkosto, joka koostuu vapaaehtoisista kansallisista yliopistoista, sairaaloista, ilmatieteen laitoksista tai ympäristöjärjestöistä. CAMS-malittajat saivat koivun ja heinän siitepölyjen tiedot mallin tarkkuuden arviointia varten.

Keskeisten allergisoivien siitepölyjen pitoisuuksien ennustaminen on tärkeää, mutta se on kuitenkin vain ensimmäinen askel: ihmiset reagoivat eri tavoin eri lajikkeiden siitepölyihin. Yritykset ja organisaatiot pyrkivätkin nyt saamaan aikaan todellisen muutoksen − menetelmän, jolla voidaan luoda yksilöllisiä ja räätälöityjä ennusteita.

Wienin lääketieteellisessä yliopistossa suoritetussa tutkimuksessa kerättiin vapaaehtoisten osanottajien päivittäin kirjaamat oireet usean vuoden ajalta. Tiedot yhdistettiin päivittäisiin tietoihin ilman siitepölyjen määristä ja tyypeistä. Kun oireita on kirjattu ja luovutettu kahden vuoden ajan, yksilöllisten oireiden ennustaminen käy mahdolliseksi siitepölyennusteiden perusteella, osoittaa Thessalonikin Aristoteles-yliopiston tutkimusryhmä Kreikasta.

Latviassa ja Liettuassa on alkamassa CAMS-jatkojalostusprojekti tekniikan käytännön sovellutusten kehittämiseksi. Uuden koejakson kesto on puolitoista vuotta. Järjestäjät toivovat satojen ihmisten ottavan osaa tutkimukseen syöttämällä oireensa sovellukseen, joka lähettää tiedot turvalliselle palvelimelle verrattaviksi CAMS-siitepölyennusteiden kanssa. Mahdollisesti oireita verrataan myös merkittävimmistä ilman epäpuhtauksista saatujen tietojen kanssa. Tällä tavoin kullekin käyttäjälle muodostetaan profiili, jonka avulla räätälöidyn oire-ennusteen laatiminen käy lopulta mahdolliseksi.

Toivomme, että 18 kuukauden kuluessa meillä on vakaa joukko käyttäjiä, jotka hyötyvät järjestelmän käytöstä,

sanoo Sofiev.

Dr. Vincent-Henri Peuch, joka toimii Euroopan keskipitkien ennusteiden keskuksessa (ECMWF) Copernicus-ohjelman ilmakehän seurantapalvelun johtajana, sanoo:

On jännittävää nähdä, kuinka ilmanlaadun mallinnustyökalujen käyttö on onnistuneesti laajennettu myös tiettyjen siitepölylajien pitoisuuksien ennustamiseen. Yhteistyössä EAN-verkoston ja terveydenhuoltosektorin kanssa CAMS voi nyt pyrkiä kohtaamaan suuremman haasteen: ajantasaisen, tarkan ja yksilöidyn siitepölyallergiaennusteen luomisen. Tämä toisi toteutuessaan erittäin hyödyllistä tietoa – ja sen myötä myös helpotusta – miljoonille eurooppalaisille.

Siitepölyennusteet ovat nähtävissä CAMSin verkkosivuilla osoitteessa:
Valitse haluamasi tuote (koivun, oliivin tai heinän siitepöly) parametrien pudotusvalikosta.

Tietoja Copernicus-hankkeesta

Copernicus on Euroopan komissio ippulaivaohjelma, joka tuottaa Maasta vapaasti saatavilla olevaa operatiivista tietoa ja niihin liittyviä palveluja. Se tarjoaa palveluvalikoimansa kautta käyttäjille ympäristö- ja ilmastoasioihin liittyvää luotettavaa ja ajantasaista tietoa.

Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskus (ECMWF) tuottaa kahta Copernicuksen palvelua Euroopan unionin nimissä: Copernicus- ilmakehän seurantapalvelua (CAMS) ja Copernicus-ilmastonmuutospalvelua (C3T). ECMWF on riippumaton, 34 valtion tukema hallitustenvälinen järjestö, jonka kotipaikka on Reading Isossa-Britanniassa. Akateemisilla ja ympäristöasioihin keskittyvillä laitoksilla kaikkialla Euroopasta, mukaan lukien kansalliset sääpalvelut, on kiistattoman olennainen rooli Copernicuksen menestystarinan luomisessa.